San Jose 2013-03-07 COSTA RICA

Costa Rico

Netop hjemkommet fra endnu en fantastisk rejse er ordene ved at falde over hinanden. Selv optakten var speciel.

På halvhjernebandens faste cafe MOKKA (se nye venner) kom Søren i snak med Henning, elektriker på Cromwell, samtidig med at Jeanette var direktør på Cromwell. Jeanette og hendes mand Frederik realiserede alt og rejste til Costa Rica hvor de har startet et rejsebureau, ”Pura Vida”. Henning var på en 3 måneders testtur for et par år siden og tabte sit hjerte til landets natur. Vi fik kontakt til PURA VIDA TRAVEL (www.puravidatravel.dk) og skrev og skypede med dem.

Tilfældigvis var Frederik og Jeanette i DK i nov. 2012, og vi mødtes på MOKKA, der er blevet købt af Hennings søn Morten. De havde en klar plan til en 14 dages tur, som vi skød ned på 2 minutter. Umiddelbart efter kunne de foreslå et alternativ, der opfyldte de krav vi stillede for at kunne følge med fysisk og mentalt. De rejste så hjem og tilrettede planen. Igen via mail og skype.

Hotelkrav og transport ditto gjorde, at prisen blev derefter. Det betød, at 2 meldte fra, da de også ville til Peru i år. Søren har en ledsagerordning, så vi skulle finde en ledsager med en god fysik. Kørestol i et U-land er en udfordring. Så Henning var det oplagte valg, da han jo kendte forholdene. Dog uden kørestol. Han blev så ansat af kommunen som ledsager for Søren, ligesom der blev bestilt handicap assistance i div. lufthavne, og så af sted.

Efter skift i Amsterdam13 timers flyvning og 1/3 døgns forskydning. Ankom vi til San Jose og kørte direkte til hotellet Corteza Amarilla også kaldet ”Den Blå Enhjørning”. Det virker umiddelbart gammelt, men er bygget gammelt. Man føler som man træder direkte ind i kolonitiden. Det kunne lige så godt ligge i Afrika, Indien eller Østen. Huset har træbeklædte vægge indvendigt, udskåret, bemalet med blomster og fyldt med religiøs og traditionel kunst. Hvad der evt. mangler af high tech opvejes så rigeligt af sjæl.

Ankomst, køretur og hotel fortæller klart, at vi nu er i et Uland. Men de følgende dage viser at Costa Rica langt fra er et typisk Uland. Vand kan overalt drikkes direkte fra hanerne. Det ville jeg ikke gøre i de fjerneste afkroge af Europa.  Overalt var der varmt og koldt vand i hanerne. Det sætter man pris på når man har drevet et tropehospital, hvor der kun var vand i nettet 4-6 timer dagligt. Telefoner, mobil, el og skype samt GPS fungerede. Dette er helt ulig mine erfaringer fra 5-10 Ulande, hvor jeg har arbejdet, været på projektvurderinger eller været på turistbesøg.

Næste dag efter morgenmad - afgang. GPS nedbrud. Ind omkring et værksted, der var mere rent og velordnet end jeg kender det fra Danmark. I det hele taget var alle servicestationer ualmindelige rene. De toiletter vi stødte på på restauranter mv. var i teknisk, vedligeholdelses- og rengøringsmæssigt over den standard, vi ser i Danmark.

Spændende besøg på en kaffeplantage, hvor der var en kørestol til at låne. Herefter op til et stort vulkankrater, med en svovlsø i bunden. Svovldampene kunne mærkes helt oppe på kanten 200 m oppe. Her var der også en kørestol til rådighed.

Herefter til hotellet i i Arenal, med villaer med egen pool med 30 grader varmt vand. Golf-car transport rundt til restaurant, villa, reception eller bus blot man ringede på telefonen, der altid fungerede. Vi havde en 15-personers bus til 4 pers plus chauffør, så der var rigelig plads til kørestol og bagage. Noget Pura Vida selv havde valgt efter at være gjort bekendt med vore særlige behov. Udflugter til station for forældreløse og skadede dyr, have/udstilling med frøer, slanger, leguaner og krokodiller og veltilrettelagte ture.

Op i regnskovene ved Green Mountain. Tur i svævebane ”Sky-Tram” ned igen på samme vis eller som ”Sky-Trek”, faldskærmssele, hjul på en wire spændt fra bjergside til bjergside op til 750 meters frit spand, hvor hastigheden topper ved 80 km. i timen, og de små regndråber i skyerne, der er for små til at falde alligevel banker ind i ansigtet. En helt igennem fed oplevelse http://youtu.be/F7k3mffROOs. Efter turen talte jeg med en amerikansk kvinde, ergoterapeut, der arbejder med apoplektikere i USA. Hun skulle hjem og bruge mig til inspiration for andre til at fortælle at med træning og vilje kan nogle nå langt.

Overalt var husene pænt bygede med et fint finish og vedligeholdelse langt over afrikansk standard. Intet sted så jeg slum og blikskure til beboelse, som jeg har set meget af i Afrika. Det der kom nærmest var midlertidige arbejderskure ved et stort vejbyggeri med tilrejsende arbejdere og et slumområde i Panama.

Så blev det slut med bjergene. Nu var 25-30 gr. ikke nok, så ned til troperne i Tamarindo med 35-40 gr.. Da Jeanette i Panama hørte om ”Sky-trek”, fandt hun lige en ”Gyrokoptor ” tur frem, som jeg tog på fra Tamarindo, ud over havet, hvor vi så sting rays og havskildpadder der fulgte kystlinjen, og sluttede af over savannen og hoteller og by. Også en fantastisk oplevelse http://www.youtube.com/watch?v=s2IWTAHExqY&feature=youtu.be . Og så fra Tamarindo, ud i en gummibåd til en katamaran, som vi entrede med kørestolen. Over bugten for sejl til brændingen ved klipperne. Vi blev fornuftigt formanet til forsigtighed ved de undersøiske klipper hvor der kan være et gevaldigt sug. Jeg fik snorkel, finner og maske på og vraltede op på kanten og et trin på 3 m ned i vandet til undren for besætningen. Kan sådan en haltefanden klare det. Søren stillede sig også på kanten og trådte ud. Vi kan jo ikke kravle ned af en udenbordsstige. Efter 1 time i vandet var det op med lidt hjælp. Lækker frokost på dækket.

Vores minibus blev også brugt til ture til byen til måltider og indkøb.

På hjemrejsen var indlagt en dag i Panama, hvor vi fulgte et stort containerskib gennem sidste sluse før Stillehavet og så museet for kanalen.

Afslutningsvis må siges, at vi oplevede meget mere og at denne korte gennemgang ikke yder Costa Rica fuld retfærdighed. Pura Vida har arrangeret en fantastisk tur og virkelig forstået, at vi både er handicappede, men også har vilje og lyst til at opleve, uanset at vi bliver brugt og må tage en uges restitution på sofaen efter hjemkomsten. Derfor virker det helt uberettiget, at en Mads og Tove i den grad sviner Pura Vida til på facebook.com som voksenmobning. I 2007 så jeg en film ”Stakkels unge” Mads og Tove kunne være 2 af disse 6 år efter. Men mon ikke de fleste kan se, at deres udgydelser fortæller mere om dem selv end om Pura Vida www.puravidatravel.dk

Er i blevet sultne efter at se billeder fra turen så se på Søren Berthelsen http://www.soerenberthelsen.dk/41195579

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

16.11 | 12:24

Hej Jørgen. Vi glæder os til at møde dig og høre din historie her på SOSU Fredericia :) Knus Karina

...
12.11 | 13:38

Hej Camilla. undskyld, du er faldet ud, jeg husker dig ikke og helerikke hvad jeg har lovet at sende Venlig hilsen Jørgen

27.06 | 17:57

Hej Joergen en hilsen fra Elsa Roost jeg har besøg af min mands søster Carins mor ane Marie aistrup vi ville se dine billede på din hjemme side . En hilsene

...
29.11 | 16:17

Kære Jørgen. Dejlig læsning. Bedste hilsner Helle. ( www.HelleWenck.dk )