DAGBOGSNOTATER FRA ISRAELSTUREN

FRA D. 14. MAJ TIL DEN 25. MAJ 2008

Dagbogsnotater af Sørens datter

14./5.-2008

Far og Jørgen ankom kl. 17.53 på Københavns hovedbanegård. Far havde bestilt billetter via handicapservice, så der var hjælp til at komme af toget.

Vi tog S-tog til Sydhavn – havde dog lidt problemer med en konduktør, der var blevet sur over, at vi tog imod hjælp fra en venlig medpassager til at komme ind i toget. Derfor havde konduktøren ikke slået systemet til, hvorved man kan markere, at man gerne vil af. Han brokkede sig gevaldigt over at hjælpe os ud på Sydhavn station.

Hjemme i lejligheden fik vi pizza og gik relativt tidligt i seng.

15./5.-2008

Op klokken 5.00 og af sted 5.30. Vi tog S-tog til Nørreport (denne gang med en venlig konduktør) og Metro til lufthavnen. Vi tjekkede ind ved SAS og fik fortalt, at far var placeret i den midterste af 3 kategorier for ’disabled’ (dvs. så kan man godt gå lidt selv). Vi kom igennem security og spiste morgenmad … så længe, at vi kom lidt sent til gate’n – her var der desuden ingen elevator, så Jørgen og far måtte ned ad rulletrappen og mig bagefter med kørestolen. Vi fik at vide, at vi altså skulle bestille kategorien for mest ’disabled’ hvis man ikke kunne gå ned ad trapper selv !!!.

Breakfast som der stod på billetten var en fejl, men den søde stewardesse serverede alligevel morgenmad for os.

Vel fremme i Zürich blev vi modtaget af en hjælper, der guidede os til et venterum for ”special needs”. Vi havde desuden mødt Maria på SAS-flyet og hun fulgte med i hælene på os, da hun også skulle helt til Eilat (på Delfin-træningskursus). Vi fik hjælp til at chekke ind og blev hentet og bragt til gaten i rette tid – efter et kort sikkerhedsforhør blev vi bragt ombord som de første.

Turen gik rigtig fint og i TelAviv morede vi os over at blive kørt rundt i ”special trucks” (lignede en kvægtransport, hi hi) og hyggede os nogle timer ved en meget tom gate.

Inden vi kom endeligt ombord på flyet til Eilat var vi oven i købet så heldige at få et glimt af airforce1 da Bush’en var på besøg i Israel.

Flyveturen til Eilat nærmede sig at være forfærdelig – 1 time i et mini-fly med voldsom turbulens resulterede i, at Berthelserne’s maver måtte overgive sig.

I Eilat mistede vi for kort tid vores nye bekendte Maria, der åbenbart også havde fået det skidt efter turen og havde skyndt sig til sit hotel.

Fremme ved hotel Americana kunne vi se, hvad Mette fra TikvaTravel havde ment med, at der ville være nogle larmende russere – stedet var fyldt med klappende, festende russere.

Værelserne var ok og vi faldt om med det samme.

16./5.-2008

Vi stod op ved 9-tiden og begav os over til restauranten for at få noget morgenmad. Der var fyldt op med skubbende og masende gæster (Israelere gik vi ud fra). Vi fik far placeret ved et bord og Jørgen og jeg begav os på vej i kampen for en kop kaffe.

Morgenmaden var fin, og der var meget at vælge imellem. Efter morgenmaden kiggede vi på kort og besluttede os for at begive os ned til stranden via lagunen.

Turen gik rigtig fint og vi landede på strandcaféen ”Carlsberg golden beach”. Her nød vi cola og lemonade under palmetaget og nåede også ned for at dyppe tæerne.

Vandet var så dejligt, at vi besluttede os for at finde nogle liggestole lidt længere henne ad stranden og få en ordentlig dukkert.

Her blev vi et stykke tid og fik badet, solet og gloet – især gloet på fly, der landede midt i Eilat lufthavn. Det er specielt at se på fordi lufthavnen ligger midt i byen og hver landing derfor minder om 9/11.

På vej hjem gjorde vi holdt og fik en sandwich + juice.

Hjemme igen på hotellet fandt vi ud af, at Jørgen havde fået en stor vabel og nogle trykninger på sin venstre fod – det går desværre ikke uden strømper i sandalerne, hvor forbudt det end er ifølge trendsættere.

Jeg købte lidt ind i nabosupermarkedet og far og Jørgen tog en slapper.

Jeg havde set en lille kaffekedel i supermarkedet – og da lejligheden var udstyret med 2 el-kogeplader foreslog jeg, at vi købte ind til at kunne lave kaffe. Far tog med ind i supermarkedet og vi fik købt lidt af hvert.

Derefter inviterede vi Jørgen på kaffe. I samme omgang fik vi også lige vasket Jørgens fod og puttet et Compeed-plaster på.

Aftensmaden valgte vi at indtage på hotellet så Jørgen ikke skulle gå for langt. Før vi gik i restauranten fik vi hjælp i receptionen til at få fat i Dorte Brahe, som sammen med TikvaTravel havde reserveret vores hotel. Hun sagde, at vi bare kunne komme forbi efter weekenden og høre nærmere om udflugter osv.

Aftensmaden på restauranten bestod af buffet og var fin mad. Vi var kommet lidt sent til aftenbuffet’en og da den begyndte at lukke ned omkring os resulterede det i et voldsomt støjniveau, der blev dirigeret af en yngre og meget entusiastisk leder, der forsøgte så højlydt som muligt at få de sløve ansatte til at rydde op. Til sidst sad vi som de eneste gæster midt i en tom restaurant, hvor stole og borde blev slæbt og kylet og vi fik os et godt grin af lederen med de store armbevægelser, der heldigvis selv kunne grine med.

17./5.-2008

Morgenmad klokken 9.00 og derefter en kop kaffe udenfor lejligheden. Vi besluttede os derefter for en tur i shoppingcenter, hvor vi ville kigge efter maske og snorkel til far. Vi fik hurtigt prajet en taxi og smidt kørestolen i bagagerummet.

I centeret var flere butikker lukket p.g.a. sabbat. Vi fandt dog snorkeludstyr samt noget ekstra Compeed-plaster til Jørgen. Fra centeret gik vi ud og satte os på den nærmeste strandcafé. Her måtte vi MEGET længe nyde en DJ’s sans for høj musik med meget bas, da køkken tog timevis (sådan føltes det i hvert fald) om at lave en hamburger, greek toast og en beach salad.

Vi gik op og tog en taxi tilbage og lagde os for at hvile ørerne.

Sidst på eftermiddagen testede vi poolen samt det nye snorkel outfit og fars evne til at bestige pool-trapper. Vi (Jørgen og jeg) blev enige om, at far hellere måtte barberes under næsen, så masken kunne slutte tæt. Vi fik lavet en lille billedserie af pool-trappe-bestigningen og udnyttede derudover også pool-bruserne til at far kunne få vasket håret.

’Vi heler ikke – vi halter’

’Man skal have patientens drøvtygge’ (ja, sådan kan det gå når der både er en billig og en dyrlæge med på turen)

Ved aftensmadstid gik jeg ned til lagunen og fandt en hyggelig bådrestaurant, bestilte et bord og gik hjem og hentede de to. Det var utrolig dejlig mad vi fik der, samt en fin papirsdug som souvenir.

Efter en kop aftenskaffe hoppede vi på hovedet i seng.

18./5.-2008 DEN STORE DELFINDAG

Vi kom alle tidligt op og fik gjort os klar til delfin-svømningen så vi kunne gå til morgenmad kl. 7.00.

Det var en dejlig rolig morgenmad til en forandring. Kl. 7.40 tog vi en taxi til Dolphin Reef, som viste sig at være et rigtig hyggeligt lille sted. Der er en privat strand for betalende gæster og derudover delfinernes område. Restaurant, kursuscenter, photocenter og dykkercenter servicerer i rig grad. Alle gæster må gå ud på nogle flydebroer og observere delfinerne, men kun dem der har bestilt tid til snorkling eller dykning må svømme med delfinerne.

Vi blev registreret og fik en introduktion i et lille lokale, hvor alle delfinerne var afbilledet.

Instruktionen gik ud på, at man kun måtte svømme i overfladen og skulle holde sig lige bagved instruktøren. Én instruktør ville guide Jørgen og jeg og én instruktør ville følges med far.

Desuden kom én fra photocenteret og solgte os en 20 minutters videooptagelse af vores oplevelser. Vi blev alle puttet i trikot-våddragter og fik snorkeludstyr. Instruktørerne (unge piger) var noget bestemte i det og lignede nogen, der havde rigeligt at lave.

Det var en fantastisk tur. Delfinernes område var smukt selvom der ikke havde været delfiner. Vandet var lækkert, og der var masser af koraller og fisk at kigge på. Da delfinerne begyndte at dukke op skulle man have øjnene åbne – de svømmede stærkt, og ikke så tæt på i starten. Vores instruktør tog Jørgen i hånden, så hun bedre kunne pege delfinerne ud for ham og det hjalp ham meget. Vi svømmede rundt i 30 minutter og jeg nåede at få nogle dejlige sekunders øjenkontakt med en nysgerrig delfin samt en masse gode glimt af delfin med unge og legende delfiner.

Efter turen fik vi os et varmt brusebad og noget tøj på. Vi satte os og fik lidt kaffe og snakkede om den fede tur. Vi mødte også Maria derude, hun var rigtig glad for kurset hun var på.

Vi gik ned på flydebroerne for at kigge på delfinerne fra oven. Der stod vi længe og nød synet og tog mange billeder. Kl. 12 blev delfinerne fodret og leget lidt med. Der fik vi også nogle gode billeder. Turen tilbage på stranden fra flydebroerne blev taget i fuldt firspring, for der var en stejl bro man skulle forcere – og det gik altså lettest med fart på ;-)

Vi spiste frokost sammen med Maria og tog derefter en ekstra gang ud på flydebroerne for at kigge delfiner.

Vi lagde os ind på stranden og fik et velfortjent hvil. Efter lidt sol, øl, vandmelon og badning begav vi os hjemad med taxi.

Hjemme på hotellet tjekkede jeg om poolbaren serverede lidt mad – det gjorde den ikke, men til gengæld blev jeg ’fanget’ af Abraham fra ’Irak-Israel-USA’, der var en ældre herre på kortere ophold i Eilat – han insisterede på at tale med far og endte med at give øl og saltkringler og fortælle uafbrudt (om børn, børnebørn og oplevelser i Jerusalem, hvor han havde designet den nye bydel !).

Da Abrahams chauffør/livvagt/… kom (med pistol på siden) ønskede Abraham os alt godt og nåede lige at få presset en historie ind om en mand i kørestol, der rejste sig op og gik til Abraham ”To me ! to me …” (miracles can happen ;-). Vi sagde farvel til den fascinerende Abraham. Efter en times hvil gik vi over og fik aftensmad på et udsøgt hamburger-sted og derefter trissede vi i seng.

19./5.-2008

- blev en rigtig driver dag. Vi brugte det meste af dagen ved poolen og nød lidt drinks og vandmelon.

Mænd’erne fik en times massage kl. 14 – full body massage kombineret med hot stone massage af en russisk og en israelsk pige. Det gjorde vist dem begge godt og de to venstre ben lystrede en lille smule bedre derefter.

Vi fik også arrangeret en onsdagstur til Jerusalem med Dorte Brahe’s hjælp. Det bliver med privat guide, der taler dansk.

Aftensmad blev på fiskerestaurant nede ved strandpromenaden.

20./5.-2008

Efter morgenmaden tog vi en taxi til Ocenariet syd for Eilat. Vi nøjedes med billetter til parken, da selve ocenariet (biograf med 3D effekt og bevægelige sæder) og Coral 2000 (’ubåd’ med glasbund) ikke var egnet til handicappede. Vi havde en flot tur rundt i parken og så akvarier med fisk, hajer, skildpadder, rokker og slanger. Men det bedste var nok turen i observatoriet som er en tank på 2-4 meters dybde samt et tårn op i ca. 30 meters højde ude i det virkelige røde hav. Der var elevator ned i dybet og vi fik taget voldsomt mange billeder og filmstykker.

Eftermiddagen foregik ved poolen og aftensmad på PagoPago (bådrestauranten).

21./5.-2008 JERUSALEM

Turen til Jerusalem blev arrangeret i forgårs ved Dorte Brahes hjælp. Hun anbefalede os en tur med Benayah – han hentede os kl. 7.00 – en fantastisk sød og alvidende guide.

Efter 2½ times kørsel og flere rigtig gode fortællinger om historie, religion, geologi osv. gjorde vi holdt ved det døde hav (Det døde hav ligger 400 m under havets overflade og er det laveste/dybeste punkt på jorden). Her kom vi hurtigt i vandet, der dog mere føltes som olie end vand pga. den høje saltkoncentration (36%). Der lå vi så og krabbede rundt i nogle minutter og derefter fik vi til bruserne og blev skyllet af (vi havde fået at vide, at vi max. skulle være 15 min i vandet). Derefter fik vi os lidt forfriskninger og jeg købte for en formue af dødehavs-produkter.

Efter endnu 1½ times kørsel var vi i Jerusalem.

Først besøgte vi Oliebjerget (eller olivenbjerget) med en fantastisk udsigt og historie – her er mange gravpladser, da det er her Messias forventes at komme og de nærmeste døde vil genopstå først.

Efter oliebjerget kørte vi til tempelbjerget og måtte parkere lidt væk, hvorved vi fik en udmattende tur op ad bakke (Benayah tog kørestolen og var gennemblødt da vi endelig nåede op). Vi gik direkte ind og så grædemuren og efterlod en lille bøn. Derefter skyndte vi os ind for at se templet, da det kun er i korte tidsrum turister må opholde sig dér.

”Benayah blev såret i den første Libanon-krig i 1982. Han trådte på en landmine da de skulle bære en såret soldat ud af et minefelt – han har dog ikke de store mén.”

Jørgens kilometer i benene var ved at være brugt op, så Benayah og jeg gik med far ned til bilen og kørte op og hentede Jørgen ved porten.

Vi kunne tydeligt mærke, at Benayah havde mange ting på programmet, han gerne ville vise os, men vi blev nødt til at insistere på en pause og lidt mad og tilrettelægge planerne efter vores tempo.

Vi indtog maden på en café ved ’strøget’ i den nyere og snart istandsatte del af byen. Vi havde parkeret i en dyb parkeringskælder og Benayah fortalte, at man havde nummereret hver eneste sten på de oprindelige bygninger (der var skadede efter ufred i Jerusalem) – fjernet dem – lavet parkeringskælderen – og bygget husene op som de var med fuldstændigt moderne interiør.

Efter maden drog Benayah, far og jeg mod Gravkirken (Jørgen blev på caféen og slappede af). Det blev en hæsblæsende tur. Benayah insisterede på at køre kørestolen og jeg var mange gange nervøs for at far faldt af, eller at folk fik kørt haserne af. Efter en opslidende tur ned ad alt for mange trappetrin nåede vi Gravkirken. Det var et mystisk mylder af mennesker vi så, og Benayah fortalte om alle de forskellige religioner og trosretninger, der havde Gravkirken som et af de helligste steder, hvilket er årsagen til at der ofte er tumult og slagsmål i kirken når den ene trosretning går ud over sine beføjelser og ’spotter’ de andre trosretninger ved lange prosektioner eller lignende. Vi fik lov at se katolske munke i en lang prosektion – de sang/messede fantastisk.

På vej tilbage gik far op ad de mange trapper – langs trapperne var der fyldt med boder, det gav et flot orientalsk syn. Efter at have mødt Jørgen igen på caféen startede vi den 4 timer lange tur tilbage til Eilat.

22./5.-2008

-         vandmelon

-         krimi

-         poolbar+internet

og så fik vi lige bestilt en aftenørkentur til i morgen

23./5.-2008

I dag fik vi igen oplevet en del. Efter morgenmaden tog vi til Kings City og hyggede os med sjove illusioner, bibelhistorie og 4D-teater med forskellige effekter.

Vi tog hjem og fik hvilet lidt før vi spiste frokost i ’The Cave’ (poolbaren), hvor vores tjenerven diskede op med lækre ting og sager.

Kl. 15.00 blev vi hentet af 2 mænd+jeep til en ørkentur. Far måtte hive sig op i den høje jeep i én arm, men det gik.

Vi fik en fin ørkentur. Der var kun få strækninger med virkelig off-road og vi fik set nogle seje klippeformationer, en stenbuk, en semi-beduin, thompson-gazeller og flamingoer og fik serveret te til solnedgangen. Nice.

Hjemme igen tog vi aftenkaffen + ostemadder på værelset til lidt fox-news.

24./5.-2008

Strandtur!

Vi gik ned til North Beach og fik kapret 3 liggestole og en parasol. Der lå vi så hele dagen og blev godt stegt, fik badet og fik en god frokost.

Vi gik tilbage til hotellet og bestilte bord på PagoPago (bådrestauranten) til klokken 7. Hjemme igen var der intet vand og far fik et skyl med lidt drikkevand og vi andre tænkte os til det.

Vi fik dog vandet tilbage lidt senere og fik et bad.

25./5.-2008

Hjemturen var fin – ingen problemer. Vi var dog noget udmattede da vi endelig nåede København og Far og Jørgen blev sat direkte på et tog til Kolding fra Nørrebro station og aftalte med Mads at blive hentet og bragt i Kolding.

Sikke en tur ;-)

Se en video fra delfinsvømmeturen på Søren Berthelsens hjemmeside:  http://www.soerenberthelsen.dk/28628304

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

25.09 | 08:13

Hej Jørgen man bliver helt stolt når man læser at du har kæmpet dig op fra en kørestol og tros alt ha et nogenlunde ha et godt liv. Tak for en god ferie knus

...
16.11 | 12:24

Hej Jørgen. Vi glæder os til at møde dig og høre din historie her på SOSU Fredericia :) Knus Karina

12.11 | 13:38

Hej Camilla. undskyld, du er faldet ud, jeg husker dig ikke og helerikke hvad jeg har lovet at sende Venlig hilsen Jørgen

...
27.06 | 17:57

Hej Joergen en hilsen fra Elsa Roost jeg har besøg af min mands søster Carins mor ane Marie aistrup vi ville se dine billede på din hjemme side . En hilsene