CYKEL OG EL-CROSSER

HER ER JEG SÅ PÅ MIN CYKEL

Det er dejligt på en varm sommerdag

Da jeg for 5 år siden besluttede mig for ikke at køre bil mere, og fik min cykel udstyret med cliksko og pedaler, så jeg kunne holde mine fødder på pedalerne (se under transport og kørekort), besluttede jeg samtidig at jeg ville gøre en indsats for at komme til at cykle godt igen.

Nu bor jeg jo i en typisk Østjysk fjordby, hvor byen ligger lavt hvor åen løber ud i fjord eller bugt.

Disse byer er karakteriseret ved at der er stejle bakker op fra ådalen. Tænk blot på Hobro, Århus, Vejle – og ja Kolding. I de sidste år har jeg stræbt mod at kunne cykle op ad alle de stejle bakker i Kolding, og det har jeg opnået, men da jeg i sommer i en 14- 16 dages periode, havde taget 1-2 stejle bakker dagligt blev mit paretiske (lammede) ben så ø-delagt, at jeg af min fysioterapeut blev beordret til at lade cyklen stå en periode.

Efter, jeg på højskolen og på havet havde opdaget hvad der skulle til at jeg kunne nyde naturen rigtigt. Både hvad angår balance og at have energi til nydelsen,(se brain-storm, og transport og naturoplevelse) besluttede jeg at bruge mindre energi på at stræbe efter et urealistisk højt ni-veau, men anskaffe en el-crosser, så der blev energi til ny-delse, ikke blot i ferierne, men også i hverdagen.

Jeg har anskaffet den nu, og succesen er oplagt.

I forgårs kørte jeg af en natursti, jeg ikke har været på siden 2002 ind til Kolding, læge tid kl. 10.15, Fys. tid kl. 11.15, cafebesøg med gutterne ca. kl. 12. Besøge en be-kendt i byen, ud til et byggemarked, og gennem det på kryds og tværs før jeg fandt den slange til telefonbruseren jeg skulle have købt for måneder siden, men ikke har kunnet overkomme, gennem storcenteret, og videre til håndskoma-geren i en forstad og så hjem, stadig med energi i behold. Om aftenen ned til ”Godset”, hvor Monrad og Rislund optrådte.

Når jeg tænker tilbage på muligheden for at gennem-føre dette program med cykel og bus, evt. en enkelt taxa, ville jeg have været ret udmattet.

Nu skal det hele jo ikke gå op i at sidde stille på en crosser, så i går ville jeg tage på indkøb i storcentret på cy-kel. Undervejs mødte jeg en nabo, og sammen konstaterede vi at det ene fordæk, var slidt ned til lærredslaget, så planer-ne blev ændret, jeg cyklede ned i byen til cykelsmeden og indleverede cyklen til reparation, tog bussen hjem, og gå turen fra stoppestedet og hjem.

Denne septemberdag, sneg temperaturen sig op på 200, så igen blev planen  ændret, og det blev til en køretur langs fjorden hvor jeg så steder jeg ikke før havde set, og genså et sted jeg sidst så for 15 år siden..

Nej, jeg har ikke fortrudt mit valg.

Og her er jeg så på min el-crosser

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

25.09 | 08:13

Hej Jørgen man bliver helt stolt når man læser at du har kæmpet dig op fra en kørestol og tros alt ha et nogenlunde ha et godt liv. Tak for en god ferie knus

...
16.11 | 12:24

Hej Jørgen. Vi glæder os til at møde dig og høre din historie her på SOSU Fredericia :) Knus Karina

12.11 | 13:38

Hej Camilla. undskyld, du er faldet ud, jeg husker dig ikke og helerikke hvad jeg har lovet at sende Venlig hilsen Jørgen

...
27.06 | 17:57

Hej Joergen en hilsen fra Elsa Roost jeg har besøg af min mands søster Carins mor ane Marie aistrup vi ville se dine billede på din hjemme side . En hilsene