KØBENHAVN SOM CROSSERBY

SOM TIDLIGERE SKREVET - Har jeg længe haft en ide om en miniferie i København på crosser. På Egmonthøjskolen blev jeg kraftigt advaret af nogle københavnere om at det var umuligt og livsfarligt. Nu ved ikke alle hvordan det er at crosse så det måtte afprøves.

Ikke fordi som en langturssejler har udtalt at alt her i livet kan være farligt. Selvom man havner i en vanskelig by bliver det ikke mere farligt end man selv gør det til.

For at have et sted at bo bestilte jeg et hotelværelse. Det gøres billigst på nettet, og da jeg ikke er en net-haj, fik jeg hjælp af min støtte pædagog, og bestilte et værelse nær hovedbanen. Ankommet til København ved 12 tiden, trillede jeg ned til Wake-up Copenhagen for at konstatere at der ikke var et værelse til mig, hotellet forsøgte at finde et andet men uden held, da der i den uge var Copenhagen Fashion Week og dermed alt udsolgt i byen. Herefter over til turist kontoret med samme nedslående resultat.

Jeg havde en frokostaftale med en tidligere studiekammerats eks. kone dagen efter. Jeg prøvede at ringe…. Men kun en telefonsvarer. Sommerdag, med udsigt til en tropenat, så hvor galt kunne det blive.

Jeg kørte ud i nærheden af Forum. Tiden gik, og uden base og de fleste offentlige toiletter lukket, så lige da jeg fandt en diskret hæk ved forum, gik det galt, med våde bukser til følge. Herefter tog jeg metroen til den Blå planet, utrolig flot og fascinerende, så giver det et lille stik når dykkercertifikatet er inddraget. I den blå planet var der ingen telefon forbindelse, men da jeg kom ud ringede jeg til Anne og hørte om hun havde en sofa til låns, så tilsmilede lykken igen til mig.

Anne bor på 4. sal med parkeringskælder med trappe op. Herefter ind i opgangen herefter trapper til nærmest 1. sal, Herefter elevator til 3. så trapper igen, snoet som i starten, med gelænder i højre side når man skal op, og intet når man skal ned.

Anne satte et velkomment glas hvidvin frem, og hentede et par pizzaer.

Til natten ville Anne gerne være nær sine bøger, tv og pc'en, så hun tog sofaen, jeg fik soveværelset, en god deal så vi begge kunne ligge udstrakt.

Dag 2 tøffede jeg ind gennem Kongens Have og op til torvehallerne på den tidl. Israels plads spændende sydlandsk.

Udenfor kom jeg i snak med en ung kvinde (kaospilot) der har været personlig hjælper for en ”muskelsvindler” og siden har arbejdet indenfor foreningen. Skæbnen har så maget det således at hun nu har fået konstateret Bechterews sygdom, netop den sygdom der førte til min fars død i 1956. Efter hende talte jeg med en somalisk studerende kvinde der talte lydefrit dansk og arbejdede som frivillig for Amnesty International. Begge kvinderne havde trods deres modgang et meget positivt livssyn , så vi var på bølgelængde.

Herefter ned gennem Købmagergade, og ind til Sømods bolsjer, hvor jeg var i 92 og 94 med mine drenge dengang jeg var frisk og syntes at de skulle se hovedstaden (og min barndomsby. Så 4 pæne poser til drengene.

Videre til Krystalgade, hvor der er indrettet et vin –spiritusudsalg med 1300 varenumre i en lille del af det gamle Dalle Valle. Forbi byretten, og min stedfaders gamle sagførerkontor i Rådhusstrædet, via Gammel Strand til Kgs. Nytorv. Et smut i Magasin der er umulig at komme ind i og ud af hvis man ikke støder på venlige mennesker til at åbne dørene for en. Videre til Ofelia, restauranten ved det nye Skuespilhus, i Nyhavn ramte jeg ind i en engelsktalende gruppe og fik hint om de 2 konkurrerende havnerundfarter.

En lækker frokost  med et par fadøl til hver, hvor jeg for første gang oplevede at kartofler var ekstra tilbehør til en helstegt rødspætte med dermed følgende ekstrabetaling.

Eftermiddagen blev en havnerundfart der var OK men en guide, der blev fornærmet over at jeg havde spørgsmål  til turen. Efter 2 skarpe afvisninger havde jeg ikke flere spørgsmål.

Hjem til Anne gennem bredgade, forbi Medicinsk Historisk museum, over Amalienborgs Slotsplads, ind i Amaliehaven, langs havnen forbi A.P. Møllers hovedkvarter til Gefion springvandet, den engelske kirke, og parken hvor frihedsmuseet engang var.

Aftensmaden sprang vi over.

Dagen efter  altså dag 3 skulle Anne vaske, så der måtte jeg passe mig selv, eller også havde jeg hele dagen til min rådighed. Vælg selv hvilke briller du vil læse det med.

3. dagen Politiken til morgenmaden med en artikel om en sygeplejerske der måtte kæmpe for at få træning til sin apoplexi ramte mand. St. Kongensgade og Bredgade til Churchillparken hvor jeg fik set brandtomten efter frihedsmuseet, gennem kastellet og mindesmærket for faldne danske soldater ude i verden.

Til Asta house ?? for Die Asta? Nej, snydt at tagkanten, det var Asia House hvor der stod en hvid elefant udsmykket af prinsgemalen, så var det havfruen, og Langelinie i fuld længde, over Langelinie broen til Strandbulevarden, Domus Medica, ambassaderne, og henne ad Boulevarden Rosenvængets skole og frihavnsskolen, sidstnævnte var for børn med særlige behov elle hvad det nu hed dengang. De er nu slået sammen til Østerbros INTERNATINALE Skole, jeg talte med en amerikansk lærer hvis datter havde gået i Bjørns internationale, jeg boede næsten nabo til i 60erne i Hellerup. Herefter til den nye Nordhavn. På vej til den nye krydstogts kaj viste batteriet svaghedstegn. Derfor vendte jeg prompte om, fandt en tank og fik lov til at låne en stikkontakt.

Jeg købte så min frokost der, en salsapølse som fransk hotdog, en drikkeskyr, samt den flaske vin jeg skulle have med til aftensmaden.

Hen ad Strandboulevarden til Finsens Hospital, hvor jeg fik fjernet vorter som barn. Det er nu overtaget af kræftens bekæmpelse, her blev jeg budt på kaffe og småkager, ligesom jeg lånte en stikkontakt, en fuld opladning tager ca. 3 timer, men en sjat hist og her er ikke at kimse ad. Herefter op til Holsteinsgade skole hvor jeg også gik i skole, nu under ombygning. Forbi Ambassadegården  hvor salige Åse træben boede.

Hyggelig aftensmad, og snak til langt ud på aftenen.

4. dagen hjemrejsedag. Morgenmad pakke alt og så gennem strøget hvor jeg fandt Guinniss rekord hus og det mystiske (uhyggelige hus), så som så med uhyggen, men for børnebørnene.

Ja fremme ved Tivoli var klokken fremskreden, så det skippede jeg, da jeg også fik 5 dråber regn og himlen var temmelig mørk, men fik en Yoghurt is på hovedbanen. Opladning i toget, og så hjem kære hjem.

Pr. telefon havde vi lige arrangeret babysitning dagen efter jeg kom hjem. Men på turen havde nok været rigelig med sitning, så mens barnebarnet var her lavede jeg et lille vrid i ryggen og fik et lille irriterende hold - så det skal man altså også til at tænke på.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

16.11 | 12:24

Hej Jørgen. Vi glæder os til at møde dig og høre din historie her på SOSU Fredericia :) Knus Karina

...
12.11 | 13:38

Hej Camilla. undskyld, du er faldet ud, jeg husker dig ikke og helerikke hvad jeg har lovet at sende Venlig hilsen Jørgen

27.06 | 17:57

Hej Joergen en hilsen fra Elsa Roost jeg har besøg af min mands søster Carins mor ane Marie aistrup vi ville se dine billede på din hjemme side . En hilsene

...
29.11 | 16:17

Kære Jørgen. Dejlig læsning. Bedste hilsner Helle. ( www.HelleWenck.dk )